Logo BIP
Herb
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta
Gmina Sobótka

Wydanie zaświadczenia potwierdzającego pracę w gospodarstwie rolnym

Sposoby dostarczenia dokumentów

  • Wizyta w urzędzie
  • Listownie, drogą pocztową
  • Faxem
  • Formularz elektroniczny

Sposoby odbioru dokumentów

  • Osobiście
  • Pocztą
  • Elektronicznie

Wymagane dokumenty

Druk wniosku o wydanie zaświadczenia:

 

Wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego pracę w gospodarstwie rolnym

I. PODSTAWA PRAWNA
•    - art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 1990 roku o wliczaniu okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy (t.j. Dz. U. z 1990 r. Nr 54, poz. 310),
•    - art. 217 i 218 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z poen. zm.),
II. WYMAGANE DOKUMENTY
1.Wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego pracę w gospodarstwie rolnym.

2.Zaświadczenie potwierdzające fakt posiadania/istnienia indywidualnego gospodarstwa rolnego, określające jego położenie i powierzchnię,
3.Potwierdzenie zameldowania w gospodarstwie w określonym czasie,
III. OPŁATY
Nie podlega opłacie skarbowej – art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2022, poz. 2142 z późn. zm.).
IV. TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu siedmiu dni.
Jeżeli Burmistrz Miasta i Gminy Sobótka nie będzie dysponował dokumentami uzasadniającymi wydanie zaświadczenia o pracy wnioskodawcy w indywidualnym gospodarstwie rolnym, wyda postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia.
V. Tryb odwoławczy:
Odmowa wydania zaświadczenia następuje w formie postanowienia.
Na postanowienie przysługuje zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu. Zażalenie należy złożyć w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Sobótka.

VI. Miejsce złożenia dokumentów:
•    Biuro Podawcze/właściwy Referat lub wydział – Urząd Miasta i Gminy Sobótka, Rynek 1, 55-050 Sobótka   
•    Informacje telefoniczne pod nr tel.  71 335 12 34,

VII. SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Sposób załatwienia sprawy – wydanie zaświadczenia.
1. Należy złożyć kompletny wniosek wraz z załącznikami
2. Przed złożeniem wniosku, należy:
1) uzyskać zaświadczenie o potwierdzeniu istnienia gospodarstwa rolnego w latach, które są objęte wnioskiem (właściwe starostwo powiatowe ze względu na położenie gospodarstwa)
2) uzyskać poświadczenie zameldowania na stałe w gospodarstwie rolnym objętym wnioskiem.
3) w przypadku braku dokumentów potwierdzających fakt pracy w gospodarstwie, okresy pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym może być udowodniony zeznaniami przynajmniej dwóch świadków zamieszkujących w tym czasie na terenie, na którym jest położone to gospodarstwo rolne.

Dlatego też możliwe jest prowadzenie dalsze postępowania w sprawie:

Wymagane dokumenty:

  1. Oświadczenie wnioskodawcy w sprawie braku dokumentów,
  2. Złożenie zeznań dwóch w obecności pracownika Ref. Gospodarki Nieruchomości
    i Rolnictwa Urzędu Miasta i Gminy Sobótka.
  3. Dokument tożsamości wnioskodawcy i świadków.



Dodatkowe wyjaśnienia:
1) Do stażu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownika wynikające ze stosunku pracy wlicza się także:
a) okresy prowadzenia indywidualnego gospodarstwa rolnego lub pracy w takim gospodarstwie prowadzonym przez współmałżonka,
b) przypadające przed dniem 1 stycznia 1983 r. okresy pracy po ukończeniu 16 roku życia w gospodarstwie rolnym prowadzonym przez rodziców lub teściów, poprzedzające objęcie tego gospodarstwa i rozpoczęcie jego prowadzenia osobiście lub wraz ze współmałżonkiem,
c) przypadające po dniu 31 grudnia 1982 r. okresy pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym w charakterze domownika w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin.
2) W przypadku braku dokumentów uzasadniających wydanie zaświadczenia o pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym – po złożeniu przez Wnioskodawcę oświadczenia o braku dokumentów okresy pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym może być udowodniony zeznaniami przynajmniej dwóch świadków zamieszkujących w tym czasie na terenie, na którym znajdowało się indywidualne gospodarstwo rolne.
3)  Zeznania świadków:
a) należy zgłosić się osobiście z dwoma świadkami (świadkiem może być osoba obca, lub krewna, starsza od Wnioskodawcy mieszkająca w danym okresie w tej samej miejscowości, w której znajdowało się gospodarstwo rolne, w którym pracował Wnioskodawca).
b)  należy starannie oraz czytelnie wypełnić druki: zeznania świadków i oświadczenie o braku dokumentów przez Wnioskodawcę pamiętając, że muszą być podawane dokładne daty pracy lub pomocy w gospodarstwie rolnym.
c)  należy:
•    złożyć podpisy na drukach w obecności urzędnika.
•    przedłożyć dowód osobisty Wnioskodawcy i świadków do wglądu.
•    przedłożyć do wglądu numery świadczeń emerytalnych lub rentowych w przypadku, gdy świadkiem jest emeryt lub rencista.
d) Oświadczenie musi być podpisane przez składającego w obecności pracownika Urzędu/Instytucji, który dokonuje poświadczenia podpisu w oparciu o dokument tożsamości. Zeznania świadków spisuje się w obecności wyznaczonego pracownika Urzędu.
4)  Powierzchnia gospodarstwa rolnego, kwalifikująca do zaliczenia lat pracy w gospodarstwie:
•    od 28.11.1964 r. do 22.12.1971 r - 0,2 ha,
•    od 23.12.1971 r. do 30.06.1989 r. - 0,5 ha
•    od 01.07.1989 r. - 1,0 ha